ادامه مقاله چرا برج های براق شیشه ای برای زندگی شهری بد هستند (قسمت دوم)
معماری تنها یکی ازآنهاست. ولی دلیلی مهم. بعضی از بازارچه های جدید مثل فدریشن در ملبورن یا سوپرکیلن در کپنهاگ موفق بودهاند چون تلفیقی از قدیمی و جدید هستند؛ زمخت و نرم، رنگهای خنثی و تند، و فقط به نمای شیشهای بسنده نکردهاند. من ضد شیشه نیستم. شیشه ماده ای کهن و تطبیق پذیر است. تولید، حمل و نقل، نصب، جایگزینی و تمیزی آسانی دارد. درهرشکلی هست. از سایزهای بسیار بزرگ تا صفحات بسیارصیقلی تا تکههای نیمه شفاف. لایه گزاری های جدید آن را هنگام تغییر نور در شهرهای گرانی مثل نیویورک این قابلیت جادویی را دارد که به دلیل نمایش چشمانداز بیشتر قیمت ملک را چند برابر کند که تنها دلیلی است که ساختمان سازها برای توجیه قیمت نجومی میتوانند ارائه کنند.
در اواسط قرن ۱۹ میلادی با ساخت کاخ بلورین (Crystal Palace) در لندن شیشه به اولین ماده در لیست مواد ساختمانی تبدیل شد. تا اواسط قرن۲۰ بخش بزرگی از مرکز شهرهای بزرگ آمریکا را ساختمانهای اداری تماشایی پوشاندند مثل لِوِر هاوس در مرکز منهتن با طراحی اسکیدمور اوینگزومریل. نهایتاً تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرد که معماران توانستند سازه های بسیار شفافی بسازند که تقریبا نامرئی باشند. وهمزمان شیشه به ماده پایه هرشهری با برج های بلند تبدیل شد. و یک دلیل بسیار قوی برای آن وجود داشت. چون با جذب جمعیت دنیا به سوی شهرها جدای از هجوم بی بضاعت ها به زاغه های بی کیفیت، میلیون ها نفر به آپارتمان هایی بزرگتر از همیشه برای زندگی و کار درشهرها نیاز دارشتند. پس صرفه اقتصادی دارد که برج ساخته شود و با مواد ارزان و کاربردی نما کاری شود. yvti shcd – غرفه سازی – معماری – معماری داخلی – طراحی ویلا – تحریریه اِن وای دیزاین
اما ظرفیت بیان شیشه محدود است. این یک قسمت از دیواری است که سطحی از یک بازارچه قدیمی شهر میتلا در قسمت جنوبی مکزیک را پوشانده. حکاکی های ۲۰۰۰ ساله آن نشان از برگزاری رسوم خاص دراین محل دارند. امروز ما به اینها نگاه میکنیم و میتوانیم پیوستگی تاریخی و معماری بین حکاکیها با کوههای اطراف و آن کلیسایی که روی خرابه ها با کمک تکه سنگهای موجود ساخته شده است را دریابیم. در محله نزدیک اواخاکا حتی معمولی ترین ساختمان های گچی هم به حجمهای از رنگهای براق، نقاشیهای سیاسی و طرحهای پیچیده هنری تبدیل شده است. یک زبان پیچیده ارتباطی است که رواج بیماریگون شیشه آن را نابود میکند. خبر خوب این است که معماران و ساختمان سازها کم کم به لذت وجود بافت قدیمی بدون دور شدن از مدرنیته پی بردهاند. yvti shcd – غرفه سازی – معماری – معماری داخلی – طراحی ویلا – تحریریه اِن وای دیزاین
بعضی ها درخودِ مواد قدیمی مثل آجر و سفال خلاقیت به خرج میدهند. بعضی دیگر محصولات جدید تولید میکنند مثل قالبهای گچی که شرکت اسنوهاتا در موزه هنرهای مدرن سان فرانسیسکو به کار برد تا آن کیفیت پرچین وچروک مجسمه وار آن را بیافریند. مهندس معماراستفانو بری نمای زنده را خلق کرد. این “جنگل عمودی” او یک جفت برج در میلان است که بارزترین ویژگی آن سرسبز بودنش است. او همچین مدل دیگری از آن را در نانجینگ چین ساخت. وتصورکنید اگر این سرسبزی به اندازه شیشه رواج داشت، چقدر هوای شهرهای چین پاک تر میشد. ولی واقعیت این است که اینها تنها یک پروژه خاص و تک هستند، که قابلیت تکثیر آسان در مقیاس جهانی را ندارد. و نکته همینجاست. وقتی شما از مصالحی استفاده کنید که خاص همانجاست، ازاینکه همه شهرهابه یک شکل به نظر بیایند جلوگیری میکنید. مس ریشه عمیقی درتاریخ نیو یورک دارد. مجسمه آزادی، تاج ساختمان وولورث — اما اینها خیلی وقت بود که از مد افتاده بودند تا وقتی که معماران شرکت شاپ از آن برای نمای ساختمان امریکن کوپر استفاده کردند. yvti shcd – غرفه سازی – معماری – معماری داخلی – طراحی ویلا – تحریریه اِن وای دیزاین
دو برج تاب دار در کنار رودخانه ایست. هنوز تمام نشده و شما میتوانید ببینید که خورشید نمای متالیک آن را درخشان میکند که حتی با گذر زمان به رنگ سبزهم میزند. ساختمانها میتوانند شبیه انسانها باشند. صورتشان از تجربیاتشان بگوید. که این خیلی مهم است. چون وقتی شیشهها قدیمی میشوند شما آنها را عوض میکنید. و ساختمان به همان شکلی که قبلاً بود برمیگردد تا عاقبت که خراب شود. تقریباً تمام مصالح ساختمانی دیگر این خاصیت را دارند که خاطرات و تاریخ را در خود جذب کنند، و آن را در حال نمایان کنند. شرکت اینیِد نمای موزه تاریخ طبیعی یوتا در سات لیک سیتی را با مس و روی ساخته است. سنگهای معدنی که برای۱۵۰ سال در این منطقه استخراج شدهاند و ساختمان را بین تپههای اخرایی رنگ مستترمیکنند و برای شما موزه تاریخ طبیعی را میسازند که تاریخ طبیعی منطقه را منعکس میکند. و وقتی برنده چینی جایزه معماری پریتزکر وانگ شو در حال ساخت موزه تاریخ در نینگبو بود٬ تنها یک سازه از گذشتهها را نمیساخت بلکه او یک خاطره در دیوارها میساخت با به کار بردن آجر و سنگ و سفالی که از تخریب شهرها باقی مانده بود. حالا معماران میتوانند شیشه به کار ببرند با همان میزان روش های خلاقانه و آهنگین. yvti shcd – غرفه سازی – معماری – معماری داخلی – طراحی ویلا – تحریریه اِن وای دیزاین
اینجا در نیو یورک دو ساختمان، یکی توسط جین نوول و یکی توسط فرانک گری در خیابان نوزدهم، و بازی انعکاسها که جلو و عقب میروند مانند یک سمفونی در نور. ولی وقتی کل شهر با شیشه پوشیده میشود و بزرگ میشود، تبدیل به تالار آینه میشود، اضطراب آور و سرد. در آخر، شهرها مکانی هستند برای تجمع تفاوتها، جایی که فرهنگها و زبانها و شیوههای زندگی جهان دور هم جمع میشوند و تعامل میکنند. پس به جای محبوس کردن تمام این تفاوتها و دگر گونیها و ایجاد “یکسانی” ساختمانها، باید معمارانی داشته باشیم که تمام طیف تجربیات زندگی شهری را ارج نهند. yvti shcd – غرفه سازی – معماری – معماری داخلی – طراحی ویلا – تحریریه اِن وای دیزاین
پایان
با تشکر تحریریه اِن وای دیزاین